استفاده از سماور برنجی

استفاده از سماور برنجی

سماور یکی از وسیله‌های ضروری آشپزخانۀ ما ایرانی‌ها است. از آن‌جایی که چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب ایرانی‌هاست و به‌صورت روزمره از این نوشیدنی در بیشتر خانه‌های ایرانی استفاده می‌شود، بر آن شدیم تا مقاله‌ای را در خصوص نکات استفاده از سماور برنجی و همچنین نحوۀ نگهداری از آن را برای شما عزیزان بیان کنیم پس در ادامۀ مقاله با ما همراه باشید.

نوشیدن چای علاوه بر خواص خود، برای برخی از افراد تبدیل به عادت شده است، به‌طوری که اگر فرد به نوشیدن چای عادت کند، در صورت عدم مصرف آن دچار سردرد یا کلافگی می‌شود. در مهمانی‌ها و دورهمی‌های رسمی و دوستانه، در تفریح و پیک‌نیک و در خانه و محل کار نوشیدن چای به یکی از رسوم ایرانی‌ها تبدیل شده است.

همان‌طور که در جریان هستید برای تهیۀ چای لازم است تا از وسایلی همچون سماور، قوری، کتری و یا سایر وسایل جدید همچون چایی‌ساز استفاده شود. با پیشرفت تکنولوژی انواع مختلفی از سماور تولید شده و برای تهیۀ چای در دسترس همگان قرار گرفته است. اما نکتۀ حائز اهمیت این است که طعم چایی که در سماور و با استفاده از شعله تهیه می‌شود، با چای‌های تهیه شده در کتری و چایی‌سازهای برقی بسیار متفاوت است. حتما شما هم تا به حال این تفاوت را احساس کرده‌اید.

پیدایش سماور

سماور وسیله‌ای برای تهیۀ چای، با اصالتی از کشور روسیه است. در زمان‌های دور هنگامی که برای اولین بار از برگ‌های چای برای تهیۀ نوشیدنی استفاده کردند، صنعت‌گران و سازندگان روسی شروع به ساخت وسیله‌ای کردند تا با کمک آن بتوان چای را تهیه کرد و طعم واقعی آن را چشید. با گذشت زمان تغییراتی در ساخت سماور حاصل شد و با صادر کردن چای این وسیله نیز در سرتاسر جهان محبوب شده و درخواست زیادی پیدا کرد.

در زمان ناصرالدین شاه که برای اولین بار سماور به کشور ایران وارد شد، امیرکبیر از صنعت‌گران ایرانی درخواست کرد تا خودشان شروع به ساخت این وسیله کنند. در آن زمان بیشتر سماورهای ساخته شده، از جنس برنج بود. استفاده از آلیاژ برنج که ترکیبی از مس و روی است، موجب می‌شد تا در هنگام جوش آمدن آب درون مخزن سماور، روی در آن آزاد شده و با نوشیدن چای درست شده در سماور برنجی، این روی در بدن جذب می‌شد. جذب روی و مس موجود در چای تهیه شده از سماورهای برنجی، مزایای بسیار داشت و به جذب آن‌ها در بدن کمک می‌کرد.

از آن‌جایی که روی و مس در بدن برای پیشگیری از بیماری‌ها بسیار مفید است، امروزه نیز استفاده از سماورهای برنجی برای تولید چای توسط پزشکان سنتی بسیار توصیه می‌شود.

با تولید سماورهای مختلف از فلزها و آلیاژهای دیگر، استفاده از سماورهای برنجی روبه کاهش گذاشت.

چرا استفاده از سماور برنجی کاهش یافت؟

چرا استفاده از سماور برنجی کاهش یافت؟

سماورهای برنجی، با وزن زیاد آلیاژ برنج به‌کار رفته در آن‌ها و همچنین بزرگ بودن سماور در مقایسه با بقیۀ ظروف برنجی، موجب می‌شود تا استفاده از آن‌ها و همچنین جابه‌جایی آن‌ها کمی مشکل باشد. علاوه بر آن سماورهای برنجی با گذشت زمان و استفاده از آن‌ها، شفافیت و درخشندگی اولیه را از دست می‌دهند و نیاز به شستشو و پاکسازی برای براق شدن مانند روز اول دارند.

مزایای استفاده از سماور برنجی

اما با توجه به سبک زندگی ناسالم، افزایش مصرف فست‌فودها و همچنین مشکلات اقتصادی و کمبود زمان کافی، بیشتر مردم رسیدگی به تغذیه و بدن خود را فراموش کرده‌اند و این امر موجب افزایش بیماری‌های مختلف شده است.

همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد، استفاده از سماورهای برنجی می‌تواند مشکلات مرتبط با کمبود مس و روی را در بدن حل کند؛ از این رو پزشکان طب سنتی به استفاده از این سماورهای برنجی توصیه می‌کنند. همچنین سماورهای برنجی با توجه به درصد میزان مس و روی درون آلیاژ به‌کار رفته در ساخت آن‌ها، می‌توانند طیف رنگی از قرمز تا طلایی داشته باشند. از آن‌جایی که آلیاژ برنج خاصیت چکش‌خواری و شکل‌پذیری نیز دارد، در تولید سماورهای برنجی، هنرمندان خوش‌ذوق با استفاده از هنرهای مختلفی همچون قلمزنی، نقش و نگارهای زیبایی را روی آن کار کرده‌اند، که نمای بسیار زیبایی برای استفاده در منزل و مکان‌های دیگر خواهد داشت. داشتن این مزایا بر عیب‌های سماور برنجی برتری دارد.

برای خرید سماور برنجی بهتر است به مغازه‌ها و مراکز معتبر مراجعه کنید تا از اصل بودن سماور برنجی خود اطمینان داشته باشید. بدیهی است که هرچه روی یک سماور برنجی کار بیشتری انجام گرفته باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

نکات استفاده و نگهداری از سماور برنجی

نکات استفاده و نگهداری از سماور برنجی

برای نگهداری بهتر از سماور برنجی لازم است تا نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه به بررسی این نکات پرداخته می‌شود.

  • پیش از خرید سماور برنجی، نوع و مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

سماورهای برنجی در چندین نوع تولید می‌شوند، سماورهای شعله‌ای، ذغالی، ساده، کار شده و غیره. برای استفادۀ بهتر باید بدانید چگونه با هر مدل کار کنید تا آسیبی به سماور وارد نشود. برای مثال در سماورهای برنجی ذغالی، باید ابتدا و پیش از قرار دادن ذغال‌ها در سماور، آن‌ها را روشن کرده تا گداخته شوند و سپس درون مخزن سماور برنجی خود قرار دهید. قرار دادن ذغال‌ها قبل ازآن می‌تواند موجب آسیب به سماور شود.

  • سماور برنجی خود را به‌طور منظم بشویید.

شستشوی منظم سماور می‌تواند آلودگی‌ها، لکه‌ها چربی و گردوغبارهایی که با گذشت زمان در سماور ایجاد می‌شود را از بین ببرد و از مشکلات ناشی از این موارد جلوگیری کند.

  • سماور برنجی را در هنگام شستشو در آب زیاد، قرار ندهید و همچنین اجازه ندهید مواد شویندۀ مورد استفاده، بیش از حد روی بدنۀ سماور باقی بماند.
  • از آب زدن به قسمت شعله در سماورهای گازی یا برقی خودداری کنید، زیرا در صورت خیس شدن شمعک سماور، ممکن است این قطعه آسیب ببیند و دیگر روشن نشود.
  • در دوره‌های معین سماور را پولیش دهید.

این کار موجب می‌شود تا سماور برنجی شما همیشه درخشان و مانند روز اول به‌نظر برسد.

  • برای پولیش کردن سماور برنجی حتما از مواد مناسب استفاده کنید، استفاده از مواد نامناسب می‌تواند موجب آسیب، خوردگی و یا تغییر رنگ بدنۀ سماور شود.
  • به‌صورت گاه به گاه از سماور برنجی خود استفاده کند تا کارایی خود را از دست ندهد.

امید است با رعایت نکاتی که در این مقاله بیان شد، بتوانید به‌درستی از سماور برنجی خود استفاده و نگهداری کنید.

شیک هنر
ارسال دیدگاه