نحوۀ تمیز کاری و براق کردن سماور برنجی

نحوۀ تمیز کردن سماور برنجی

یکی از مهمترین نکات نگهداری سماورهای برنجی در خانه ، تمیز کاری و براق کردن سماور برنجی می باشد، امروزه اکثر خانم های خانه دار به دنبال یادگیری ترفندهای خانه داری و تکنیک های تمیز کاری می باشند تا وسایل دکوری وآنتیک خود را بهترین نحو ممکن نگه داری کنند. ما در این مقاله در مورد ترفندهای سماور برنجی صحبت خواهیم کرد.

همان‌طور که می‌دانید، آلیاژ برنج، ترکیبی از دو فلز مس و روی با نسبت‌های متفاوت است. این آلیاژ با درصدهای مس و روی متفاوت، می‌تواند رنگی از قرمز تا طلایی درخشان داشته باشد. از آلیاژ برنج در تهیۀ سماور بسیار استفاده می‌شود.همچنین شما میتونید برای خرید سماور برنجی به فروشگاه این مجموعه مراجعه و خرید خود را انجام دهید.

سماورهای برنجی از نظر جنس تولیدی به دو دستۀ کلی تقسیم می‌شوند.

سماورهای برنجی اصل

این دسته از سماورها از آلیاژ برنج تهیه شده‌اند. به توصیۀ پزشکان طب سنتی نوشیدن چای تهیه شده با استفاده از این سماورها، خواص بسیاری برای بدن و درمان بیماری‌ها دارد. آب جوشیده در این سماورها موجب آزاد شدن روی در آن و سپس جذب راحت‌تر در بدن می‌شود.


بیشتر بخوانید: انواع سماور برنجی در ایران


سماورهای با روکش برنج

سماورهای دیگری با فلزات مختلف تولید می‌شوند و در ادامه تنها روکشی از آلیاژ برنج بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد. این سماورها خواص سماورهای برنجی اصلی را ندارند.
برای تشخیص سماورهای برنجی اصل از سماورهای با روکش برنج چندین راه وجود دارد.

راه‌های تشخیص سماور برنجی اصل

راه‌های تشخیص سماور برنجی اصل

  • آلیاژ برنج خواص مغناطیسی ندارد. بنابراین برای تشخیص این آلیاژ می‌توان یک آهنربا را به سماور نزدیک کرد، در صورتی‌که آهنربا به سماور بچسبد، نشان می‌دهد که سماور برنجی اصل نیست.
  •  با ایجاد یک خراش کوچک روی سماور برنجی اصل، رنگ آن باید طلایی درخشان باشد، در صورتی که خط ایجاد شده کدر باشد، سماور برنجی اصل نیست.
  • همچنین می‌توان از یک پلاستیک برای تشخیص سماور برنجی اصل استفاده کرد، اگر پلاستیک پس از داغ شدن به سماور بچسبد، سماور برنجی اصل نیست و اگر نچسبد می‌توان از اصل بودن آن اطمینان حاصل کرد.

به‌طور معمول سماورهای برنجی اصل دارای سطح براق و درخشنده هستند، سطح کدر سماور، نشان دهندۀ این است که سماور برنجی اصل نیست.
سماورهای برنجی پس از گذشت زمان با استفاده‌های مکرر، درخشش و شفافیت خود را از دست می‌دهند و با جذب چربی، گرد و غبار و یا در اثر گرما نیاز به تمیز کردن پیدا خواهند کرد. باید بدانید که سماورهای با روکش برنج، درخشندگی سماورهای برنجی اصل را ندارند و با تمیز کردن آن‌ها نیز نمی‌توان به سطح براق بودن سماورهای برنجی اصل رسید.

برای تمیز کردن سماور برنجی راه‌های متفاوتی وجود دارد که در ابتدا باید مشخص شود که آیا سماور برنجی اصل است یا تنها روکش برنجی دارد. زیرا ممکن است نحوۀ تمیز کردن سماور برنجی اصل برای سماورهای دارای روکش برنج مناسب نباشد و موجب تخریب آن‌ها شود. روش نادرست تمیز کردن سماورهای برنجی یا دارای روکش برنج می‌تواند به آن آسیب وارد کند.

نحوۀ تمیز کردن و براق کردن سماور برنجی

استفاده از آب لیمو به‌همراه نمک

برای تمیز شدن سماور برنجی و زدودن جرم‌های آن می‌توان از آب لیمو به‌همراه نمک استفاده کرد. در ابتدا سطح خارجی سماور را به‌خوبی با آب لیمو آغشته کرده و سپس روی آن نمک ریخته و با استفاده از یک پارچۀ تمیز سطح سماور برنجی را به‌خوبی ماساژ دهید. در حین کار متوجه تمیز شدن و براق شدن سماور برنجی می‌شوید. برای برخی قسمت‌ها ممکن است نمکو لیمو و یا فشار بیشتری برای تمیز شدن نیاز باشد. در ادامه بدنۀ سماور را خشک کرده و در صورت لزوم با آب می‌شوییم.

تمیز کردن سماور برنجی با استفاده از جوش شیرین

یکی از ماده‌های تمیزکنندۀ موجود در تمامی خانه‌ها، جوش شیرین است. با استفاده از مخلوط جوش شیرین به‌همراه نمک و آبلیمو یک خمیر با غلظت مناسب تهیه کرده و این خمیر را روی سطح سماور برنجی قرار دهید. پس از گذشت 30 دقیقه، با استفاده از یک برس یا دستمال این خمیر را روی سماور برنجی کشیده تا سطح آن به‌خوبی تمیز و براق شود. سپس سطح تمیز شده به‌خوبی با آب بشویید.

تمیز کردن سماور برنجی با استفاده از کرم تارتار

یکی دیگر از ترکیب‌های مناسب برای تمیز کردن سماور برنجی، کرم تارتار است. با ترکیب کرم تارتار و آبلیمو، مخلوطی به‌دست می‌آید که می‌توان با استفاده از آن سماور برنجی را به حالت اول بازگرداند. خمیر تهیه شده از ترکیب کرم تارتار با آبلیمو را روی سطح سماور قرار داده، و پس از گذشت 30 دقیقه با آب بشویید.

تمیز کردن سماور برنجی با استفاده از آرد و سرکه

با ترکیب آرد با نمک و افزودن مقداری سرکۀ سفید به آن، خمیر بی‌نظیری برای تمیز کردن سماور برنجی درست می‌شود. این خمیر را روی سطح سماور برنجی قرار داده و اجازه بدهید یک ساعت بماند. پس از گذشت این مدت، با استفاده از یک پارچه، خمیر را از سطح سماور پاک کنید.

تمیز کردن سماور برنجی با استفاده از مایع ظرفشویی

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن سماور برنجی استفاده از مایع ظرفشویی است. با استفاده از آب گرم و مقداری مایع ظرفشویی، سماور برنجی را به‌خوبی بشویید. همچنین می‌توان از اسپری مخلوط آب و مایع ظرفشویی نیز روی سطح سماور برنجی استفاده و آن را تمیز کرد.
توجه داشته باشید که استفاده از مایع ظرفشویی به‌خوبی روش‌های قبلی جرم‌ها و کدری سماور برنجی را برطرف نمی‌کند.


بیشتر بخوانید: تاریخچه سماور برنجی


تمیز کردن سماور برنجی با استفاده از ماست

یکی دیگر از مواد تمیزکننده و براق‌کنندۀ سماورهای برنجی، ماست است. اسید لاکتیک موجود در ماست به زدودن لکه‌های سطح سماور برنجی کمک بسیاری می‌کند. با استفاده از ماست سطح سماور برنجی را به‌خوبی بپوشانید و اجازه دهید ماست روی آن خشک شود. سپس ماست خشک‌شده را با آب شسته و سماور را خشک کنید.

تمیز کردن سماور برنجی با استفاده از رب یا سس گوجه فرنگی

ترکیبات موجود در رب یا سس گوجه فرنگی برای تمیز کردن سماور برنجی مناسب است. ابتدا باید سس یا رب گوجه فرنگی را با مقداری آب رقیق کرده و سپس این مخلوط را روی سطح سماور برنجی قرار دهید. پس از گذشت یک ساعت، سماور را با آب بشویید.
ظروف و سماورهای برنجی برای داشتن درخشندگی باید به‌طور مداوم شستشو و جرم‌زدایی شوند. از سرکه و آمونیاک برای نگهداری و شستن سماورهای برنجی عتیقه استفاده می‌شود. لازم است پس از شستشوی سماور برنجی، با استفاده از یک دستمال لطیف و نرم، رطوبت روی آن را خشک کنید. همچنین برای داشتن تاثیر بهتر از جرم‌زدایی و شستشو، می‌توان از روغن‌های معدنی یا روغن برزک، برای ماساژ سطح خارجی سماور برنجی استفاده کرد.

شیک هنر
ارسال دیدگاه