معرفی هنر قلمزنی و محصولات قلمزنی

آشنایی با هنر قلمزنی

هنر قلمزنی پس از آشنایی بشر با ساخت ابزار فلزی و کشف فلز با روش های چکش سرد و گرم آغاز می شود و با ساخت ابزار مورد نیاز انسان شکل می گیرد. این هنر در هزاره سوم و دوم پیش از میلاد شکل واقعی خود را به دست می آورد و اوج و شکوفایی آن در ظروف طلا و نقره در هزاره اول پیش از میلاد تجلی می یابد که در اشیایی که در شمال غرب، شمال و غرب ایران کشف شده است، دیده می شود. در ادامه، تاریخچه هنر قلمزنی در ایران و محصولات قلمزنی ایران را معرفی خواهیم کرد.

با تلاش بی وقفه هنرمندان، تکنیک های اصیل و گران بهای فراموش شده در عرصه قلمزنی دوباره احیا شده است، به گونه ای که آثار خلق شده از نظر طراحی، نقش و اجرا با آثار گذشتگان برابری می کند. امروزه هنرمندان قلمزن با کشف رمز و رازهای هنری و زیبایی آثار گذشته و با استفاده از طرح های طراحان و تصویرگران معاصر، و با الهام از سلیقه و ایده های سبک های قدیمی و سنتی، آثاری بدیع و نفیس خلق کرده اند.

قلمزنی در کدام شهر های ایران انجام میشود؟

به طور کلی سه شهر در ایران وجود دارند که بیشتر از سایر شهرها در مورد هنر قلمزنی حرفی برای گفتن دارند. اگر می خواهید بدانید کدام شهرهای ایران با محصولات قلمزنی مرتبط هستند، باید بگوییم که سه شهر شیراز، اصفهان و تبریز بیشتر به این هنر علاقه دارند. شهرهای دیگر ایران نیز هنرمندان زیادی در این زمینه دارند، اما این سه شهر دارای فعالیت بیشتری در این زمینه هستند. انتخاب یکی از این شهرها بستگی به سبک مورد علاقه شما دارد.

در شهر شیراز از قلم های ظریف فلزی در تکنیک قلم زنی استفاده می شود. در شهر تبریز از سبک حرکت قلم با مچ و همچنین در شهر اصفهان از روش چکش استفاده می شود. هر یک از این روش ها باعث می شود که شهرها سبک خاصی از نگارش را ایجاد کنند. در گذشته از قلمزنی برای تزیین اشیاء روزمره استفاده می شد، اما امروزه عمدتاً برای تزیین وسایل تزیینی مانند گلدان های فلزی، ظروف فلزی، سینی های بزرگ و … استفاده می شود.

آشنایی با محصولات قلمزنی
نمونه محصولات قلمزنی

سبک های مختلف قلمزنی در شهرهای ایران

سبک  قلمزنی اصفهان:

در این سبک از گل و بوته، تصاویر شاهان صفوی و عمدتاً طرح های ظریف استفاده می شود. در حال حاضر بسیاری از هنرمندان قلمزن در ایران از این سبک قلمزنی در کارهای خود استفاده می کنند.

نقره و طلای قلمزنی شده اصفهان و سایر صنایع دستی رایج در این شهر پیشینه تاریخی و رونق باورنکردنی دارد. تعداد هنرمندان نیز در این منطقه نسبت به سایر شهرها بیشتر است و طبیعتا تولید نیز بیشتر می شود.

در مکتب اصفهان محصولات قلمزنی شده عمق زیادی دارند. در واقع، هرچه چکش بزرگتر باشد، فرورفتگی بیشتر است. قلم اصفهان به دو صورت ساخته شده است: یک قلم ظریف و یک قلم برجسته. در سبک برجسته، کار تا حدودی سه بعدی به نظر می آید. این روش عمدتاً برای طرح های بزرگ استفاده می شود.

سبک قلمزنی در شیراز:

این سبک اغلب مرغ ها و سایر پرندگان را در کنار گل ها و مناظر طبیعی به تصویر می کشد. شیراز از دیرباز مرکز مهم نقره‌سازی و زرگری بوده است، اما کاهش تعداد صنعتگران و گرانی نقره، امروزه از موفقیت این رشته کاسته است. در کارگاه های قلم زنی، صنعتگران اغلب ابتدا آگاهانه طرحی را بدون استفاده از نقش و نگار روی محصول اعمال می کنند و سپس آن را با چکش و قلم فلزی قلم می زنند. به طور معمول قلم نیز توسط صنعتگران ساخته می شود.

این سبک قلمزنی به دو صورت برجسته و ظریف انجام می شود. تکنیک ظریف کاری بر روی فلزات مس و برنج صورت می گیرد و در دوره زندیه و صفویه بسیار مورد استفاده قرار می گرفته است. در دوره قاجار، تکنیک برجسته بیشتر بر روی نقره و بر اساس سبک هخامنشی انجام می شد. این سبک به مکتب شیراز معروف است و مختص شهر شیراز می باشد. بسیاری از نقوش این سبک برگرفته از مجسمه های تخت جمشید است.

سبک قلمزنی تبریزی:

این سبک به تدریج با زوال صنعت نقره‌سازی در شهر تبریز رو به افول گذاشت. غالبا پرتره پادشاهان و مناظر طبیعی در این سبک رایج است. صنعت قلمزنی در تبریز اگرچه دارای سابقه طولانی می باشد، اما مانند گذشته رونق ندارد. امروزه حکاکی ظروف نقره در دو مرحله و در دو کارگاه مجزا انجام می شود: کارگاه صنعت و کارگاه قلمزنی.

در سبک تبریز با فشار آوردن روی مچ، طرح های بیشتری اعمال می شود، بنابراین در طراحی قلمزنی تبریز عمق زیادی روی کار وجود ندارد. رویکردی کاملاً مخالف مکتب اصفهانی.

در هنر قلمزنی چه محصولاتی ساخته میشود؟

محصولات قلمزنی با سایر صنایع دستی بسیار متفاوت است، زیرا با این هنر می توان انواع ظروف، فلزات، تابلوها و … را طراحی نمود. هنر قلمزنی یکی از هنرهای باستانی و مرتبط با استان اصفهان است که امروزه به طور گسترده انجام می شود. زیبایی این جلوه های هنری به حدی است که بسیاری از گردشگرانی که به اصفهان می روند، همواره این محصولات قلمزنی را خریداری کرده و در زندگی روزمره خود از آن استفاده می کنند.

از انواع محصولات قلمزنی در ایران می توان به سماور برنجی دست ساز، آینه و شمعدان قلمزنی، گلدان و انواع ظروف دیگر اشاره کرد که هر کدام در نوع خود منحصر به فرد و زیبا می باشند.

محصولات قلم زنی روی مس
استفاده از محصول قلم زنی مسی

ایرانیان کدام محصولات قلمزنی را در خانه هایشان استفاده می کنند؟

اصولاً در خانه هر ایرانی یکی دو مورد از صنایع دستی قدیمی ایرانیان یا هنر قلمزنی پیدا می شود. اگر سری به شهرهای مختلف کشور عزیزمان بزنید، خواهید دید که هر شهر سوغاتی و صنایع دستی خاص خود را دارد. به عنوان مثال شهر برجرد استان لرستان در ساخت محصولات ورشو و استان اصفهان در ساخت محصولات قلمزنی شهرت دارند. به عبارت دیگر ایران از قدیم الایام مرکز انواع آثار هنری زیبا و باکیفیت بوده است.

معمولا خانم های ایرانی به دلیل اینکه علاقه زیادی به هنر دارند سعی می کنند از انواع زیور آلات و صنایع دست ساز در خانه خود استفاده کنند. بیشترین میزان استفاده در این صنایع، انواع ظروف قلمزنی شده مانند سماور مسی دست ساز می باشد.

خرید محصولات دست ساز قلمزنی برنجی و مسی

محصولات قلمزنی دارای اصالت و سابقه طولانی در فرهنگ و هنر ما ایرانیان هستند. این محصولات یکی از اقلامی است که خانه شما را منحصر به فرد و مجلل می کند. استفاده از آثار هنری و طرح های مختلف در خانه طبیعتا ویژگی و مزایای خاص خود را دارد. بیشتر ما با بازار صنایع دستی قلمزنی آشنا هستیم، جایی که هنرمند قلم و چکش در دست دارد.

این صنایع یکی از آن دسته از محصولات ویژه ای است که ساخت آن زمان زیادی می برد؛ بنابراین این محصولات قیمت معینی در بازار ندارند و هر شخصی با توجه به زمان  صرف شده و کیفیت کار، می تواند یک محصول قلمزنی شده را قیمت گذاری کند. وب سایت شیک هنر این افتخار را دارد که بهترین محصولات دست ساز قلمزنی را با ارزان ترین قیمت در اختیار شما قرار دهد.

فروشگاه شیک هنر سعی می کند تا مخاطبان را از قیمت محصولات قلمزنی مسی و برنجی و عوامل موثر بر قیمت آن ها آگاه کند تا در هنگام خرید محصولات دست ساز قلمزنی برنجی و مسی مشکلی نداشته باشند.

شیک هنر
ارسال دیدگاه